marți, 21 octombrie 2008

Lumea nevazuta/nestiuta a culturii

Nu mi-a placut cartea, dar intotdeauna mi-a placut sa citesc o carte buna. Si acum, cand am fost in concediu, am primit critici ca in loc sa stau dimineata la bar cu baietii, eu stateam pe sezlong si citeam... si mi-a placut mult.
De mic, imi placea sa citesc, sa ma transpun in povestile pe care le devoram. Aveam ascunse sub manuale, cartile, astfel incat sa zica ai mei ca invatam. Intotdeauna mi-a placut de Winnetou si OldShutterhand, si ce mult mi-as fi dorit Karl May sa mai traiasca, si imi inchipuiam ca voi fi si eu un pui de indian, si se vor scrie carti despre mine. Cu timpul am crescut, si am schimbat autorii, am descoperit poezia, mai ales cele pe care mi le citea tata, cu Moartea lui Fulger, sau El-Zorab, care si astazi ma face sa lacrimez, gandindu-ma cum murgul este ucis din dragoste de stapanul lui...
"La pasa vine un arab / Cu ochii stinsi, cu graiubl slab,/ Sunt Pasa neam de beduin/Si de la bad-El-Manteb vin, sa-l vand pe El-Zorab".
Sunt multe astfel de povesti, in versuri sau proza, nestiute de cei multi. Am mai crescut un pic, si am fost fascinat de Minulescu, si a sa simbolistica, de Romante pentru mai tarziu, sau de Scrisoarea Celei care minte: "Eu stiu ca ai sa ma inseli chiar maine/ dar pentru ca azi mi te dai toata/ am sa te iert/ E vechi pacatul/ Si nu esti prima vinovata"
Sunt multe mistere care nu le citeste nimeni, si multi autori care nu isi gasesc locul in pasiunile noastre pentru ca nu am fost educati corespunzator. Ni s-au impus diverse opere literare, care, trebuiau musai stiute si citite, care datorita uzurii, si-au pierdut din farmec. Mie personal, nu mi-a placut Eminescu pnetru multa vreme, pentru ca toti stiam aceleasi si aceleasi poezii, si citeam Sarmanul Dionis, sa intelegm simbolistica Eminesciana... si de ce? Mi s-a parut banal, si un pic prea fantezist. Si uite asa, pentru ca mi-a fost impus, in loc sa ma faca sa il descopar, am ajuns sa il detest. recunosc totusi ca avea vroe 3 poezii care mi-au ramas in minte: Dintre sute de catarge, Scrisoarea III (completa) si Mortua Est. Si la fel se intampla cu multi autori, care nu au stiut sa fie promovati, care nu isi gasesc locul in bibliotecile noastre, si de ce?
Oriunde intorci paginile in cartile de romana, gasesti aceasi superficialitate, aceleasi vechi comentarii si texte scrisep e vremuri de mult apuse, cand lumea nu era asa progresata. Copii din ziua de azi stiu sa termine un joc de strategie in mai putin de 24 de ore, dar nu stiu ca Eminescu de fapt a fost unul dintre cei mai mari nationalisti ai tarii, poeziile lui de fapt erau mesaje catre organizatiile masonice, prin care se cerea sprijin pentru Ardeal, sau ca el sustinea financiar inarmarea patriotiilor romani... Totul se rezuma la : "A fost o data ca'n povesti/ a fost ca niciodata,/ din rude mari imparatesti/ o prefrumoasa fata."
E pacat ca lumea nu il stie pe Sadoveanu decat prin Dumbrava Minunata sau neamul Soimarestilor, ca, eternul Cargiale este amintit doar in pamflete ... Pacat de marii eroi, pacat de noi ca nu stim ce putere culturala exista in tara asta, prin clasicii, renegati ai tarii.

Sunt multe lucruri care se pierd in jurul nostru, datorita progresului, dar nu cred ca se numeste progres, daca nu ai descoperit si ai inteles tot ce e in jurul tau. De abia apoi, poti trece mai departe.

Pentru cei interesati, cititi Cotidianul, veti gasi un articol amplu legat de aceasta problema.


Marin Sorescu
Scara la cer

Un fir de paianjen
Atârna de tavan.
Exact deasupra patului meu.

În fiecare zi observ
Cum se lasa tot mai jos.
Mi se trimite si
Scara la cer - zic,

Mi se arunca de sus.

Desi am slabit îngrozitor de mult
Sunt doar fantoma celui ce am fost
Ma gândesc ca trupul meu
Este totusi prea greu
Pentru scara asta delicata.

- Suflete, ia-o tu înainte.
Pâs! Pâs!

Niciun comentariu: